Terima-kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Semoga bermanfaat"

Bahaya Simpan Dompet Poket Belakang Seluar


Tahukah anda bahawa bahaya menyimpan dompet didalam saku poket belakang seluar!

Orang lelaki terutamanya merupakan hal yang biasa jika menyimpan dompetnya di saku belakang seluar mereka. Namun kebiasaan itu berbahaya kerana mempengaruhi saraf-saraf tubuh!

Para ahli sains mengatakan orang-orang yang duduk dengan dompet di saku belakang seluar memiliki risiko merosakkan saraf-saraf utama. Situasi ini sudah menjadi sangat umum di masyarakat hingga digelarkan dengan nama 'hip-pocket syndrome' atau 'wallet-neuropathy'.

Lelaki yang selalu meletakkan dompet di saku belakangnya adalah kelompok yang paling berisiko terkena situasi ini. Ahli fisioterapi mengatakan adanya lonjakan jumlah lelaki yang menderita atau mengeluhkan sakit pinggang bagian bawah, dan diduga posisi dompet menjadi penyebab utama situasi ini.

"Masa ini semakin banyak costumer saya yang datang ke klinik dengan keluhan seperti itu. Situsi ini disebabkan oleh posisi dompet yang menekan saraf di belakang tubuh dan seiring waktu menyebabkan kebas pinggung.
ujar Julian Forth, seorang fisioterapis di Buckhurst Hill, Essex, seperti dikutip dari Detikhealth.

Firth mengatakan dompet tersebut akan menekan saraf-saraf di tubuh baik pada saat orang memandu atau ketika duduk di tempat kerja. Situasi ini juga boleh mengakibatkan rasa sakit atau mati rasa pada pergelangan kaki, kaki bagian bawah dan menimbulkan rasa sakit masa berjalan, duduk atau berbaring.

Jika seseorang meletakkan dompet di saku  poket belakang, maka akan menimbulkan ketidakseimbangan yang secara kita tidak sedar melibatkan otot, tulang dan yang paling penting adalah sistem saraf. Ketidakseimbangan ini membuatkan seseorang duduk cenderung miring dan mencuba untuk tetap menjaga keseimbangan yang berpusat pada pinggang.

Situasi ini kemungkinan melibatkan satu atau dua kurva kompensasi dari tulang belakang yang membuatkan posisinya menjadi tidak sejajar. Secara tidak sedar hal ini akan membuat bahu menjadi merosot. Itulah sebabnya meletakkan dompet di saku poket belakang bisa menyebabkan nyeri pada leher, punggung dan juga bahu.

Segeralah beritahu pasangan anda, atau keluarga atau kawan-kawan Anda berpikir untuk menghindari kebiasaan tersebut. Meski demikian ada beberapa hal yang boleh dilakukan untuk menghindari risiko gangguan saraf, seperti dikutip dari siouxcityjournal.com yaitu:

1. Melakukan sedikit peregangan sebelum duduk

2. Mengeluarkan dompet dari saku belakang sebelum duduk meskipun dompet tersebut tidak tebal

3. Meletakkan dompet pada tempat alternatif lainnya seperti saku jaket atau di dalam tas

4. Duduklah dengan nyaman di kursi atau sofa dengan permukaan yang datar sehingga tidak mengganggu saraf dan struktur tulang serta otot anda

5. Jika sudah timbul keluhan sebaiknya segera konsultasikan dengan fisioterapis untuk memperbaiki postur tubuh dan tidak memperburuk keadaan.

                                 -By Blogger My-
Previous
Next Post »
Post a Comment
Thanks for your comment